معرفی
مرکز اسناد حوزه و روحانیت به منظور صیانت از هویت و تاریخ حوزه و روحانیت و اهتمام جدی در راستای گردآوری، ساماندهی، حفظ و نگهداری، اطلاع رسانی و انجام مطالعات و تحقیقات مورد نیاز اسناد و مدارک مهم آرشيوي حوزه های علمیه و نهضتی جهت حفاظت و جلوگیری از امحاء اسناد گران بهای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، در سال 1394 تأسیس شد. با عنایت شورای عالی حوزه های علمیه، طی مصوبه 1262 مورخه 19/12/97 این شورا، و به منظور شناسایی، ثبت، ساماندهی و اشاعه اسناد حوزه های علمیه و روحانیت و همچنین به منظور تبیین و تعریف سیر تاریخی حوزه های علمیه با بهره گیری از اسناد تاریخی، مرکز اسناد حوزه و روحانیت به شرح مواد ذیل تأسیس می گردد: این مرکز با توجه به احساس نیاز و دغدغه مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه علمیه در صیانت از سیره علمای سلف و حفظ سنن اصیل آن در راستای مأموریت و شرح وظایف خود، اسناد مربوط به حوزه و روحانیت را گردآوری، ساماندهی، حفظ و نگهداری نموده و در این مدت کوتاه و با توفیق الهی موفق به گردآوری بیش از یکصد هزار برگ انواع سند و تصویر از گذشتگان و نقش آفرینان این شجره طیبه نموده است.
با عنایت ویژه اعضای محترم شورای عالی حوزه و ابلاغ مدیر محترم حوزه های علمیه، بر اساس آیین نامه مصوب شورای پژوهش حوزه و زیر نظر مشاور مدیر و مسئول حوزه مدیریت حوزه های علیمه فعالیت می کند.
سیاست ها و اهداف مرکز
1- اهتمام به شناسایی و گردآوری جامع و فراگیر اسناد حوزه و روحانیت؛
2- اهتمام به بهره گیری حداکثری از ظرفیت های حوزه در داخل و خارج ایران جهت غنی سازی بانک اسناد حوزه و روحانیت؛
3- اهتمام به رعایت استانداردهای لازم و اصولی در زمینه آرشیو و نگهداری اسناد؛
4- بهره گیری از فناوری های نوین در زمینه شناسایی، گردآوری، مرمت، ساماندهی و طبقه بندی اسناد حوزه و روحانیت؛
5- اهتمام به تبادل اطلاعات با سایر مراکز اسناد ملی و فرا ملی با رعایت طبقه بندی اسناد حوزوی؛
6- اهتمام ویژه به تبیین و توسعه، ارزش ها و دستاوردهای حوزه و روحانیت با استفاده هوشمندانه از اسناد؛
7- اهتمام ویژه به طبقه بندی اسناد حوزه و روحانیت و صیانت از آنها؛
8- اهتمام به ایجاد امکانات و فضای مناسب جهت معرفی هدفمند اسناد حوزه و روحانیت؛
9- توجه به رعایت شئون و مصالح حوزه و روحانیت در همه فعالیت ها به ویژه در نمایش و عرضه اسناد و تبادل اطلاعات.
وظایف و اختیارات
1- شناسایی و گردآوری فراگیر اسناد مربوط به حوزه و روحانیت؛
2- ارزشیابی اسناد جمع آوری شده و ارزشگذاری آنها براساس سنجه ها و شاخص های مصوب؛
3- ثبت اسناد جمع آوری شده در دفتر اسناد مربوطه؛
4- طبقه بندی اسناد ارزشگذاری شده به تفکیک اهمیت و دسترس پذیری و مصالح حوزه و روحانیت؛
5- انجام تمهیدات لازم جهت حفظ و حراست فیزیکی و دیجیتالی از اسناد؛
6- انجام اقدامات لازم جهت ساماندهی، ترمیم و مرمت اسناد آرشیوی جمع آوری شده؛
7- تهیه، تنظیم و ایجاد بانک های جامع اطلاعات از اسناد موضوع ماده 1؛
8- فراهم سازی دسترسی آسان به اسناد آرشیوی برای اساتید، پژوهشگران، مورخین و فیلمسازان براساس طبقه بندی صورت گرفته؛
9- ارتباط و تعامل سازنده با سازمان ها و نهادهای داخلی و خارجی، بیوت مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، علما و روحانیون جهت گردآوری اسناد؛
10- انجام تمهیدات لازم جهت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی حوزه های علمیه با لحاظ پرهیز از موازی کاری و دوباره کاری؛
11- انجام تمهیدات لازم جهت نشر، نمایش و ارائه اسناد حوزه و روحانیت به عموم مردم در قالب های متناسب با رعایت طبقه بندی های صورت گرفته؛
12- برنامه ریزی جهت خرید یا قبول اهداءِ اسناد حوزه و روحانیت و خدمات مربوط به آن؛
13- ایجاد ساز و کار لازم جهت نگهداری امانی اسناد؛[3]
14- سایر وظایف محوله مرتبط.
بخش ها
شناسایی و گردآوری
بر اساس وظایف محوله و آیین نامه مصوب، مرکز اسناد حوزه موظف است اصل یا تصویر تمامی اسناد و مدارک مرتبط با حوزه و روحانیت و اسناد تهیه یا واصل شده به مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مدارس و مدیریت های استانی و سایر مراکز وابسته را که در تصرف آن قرار دارد و از لحاظ علمی، سیاسی، فرهنگی، اداری و… ارزش نگهداری داشته باشد را شناسایی و گردآوری نماید.
- ساماندهی منابع
جهت سهولت، سرعت و جامعیت در امر بازیابی و دسترسی محققین و پژوهشگران به اطلاعات آرشیوی حوزه و روحانیت، فرآیند ساماندهی در قالب فهرستنویسی، رده بندی، مستندسازی، نمایه سازی و چکیده نویسی اسناد منطبق با استانداردها و نیازها صورت می گیرد.
- دیجیتال سازی
یکی از راه های حفاظت از اسناد تاریخی، دیجیتال سازی یا تولید اسناد رقومی است. این فرآیند با بهره گیری از اسکنرهای حرفه ای و نرم افزارهای استاندارد و توان نیروی متخصص در مرکز اسناد حوزه و روحانیت در حال انجام بوده و بخش اعظمی از اسناد ارزشمند تبدیل به فایل های دیجیتال شده و در اختیار محققان و مراجعان قرار دارد.
- اشاعه اطلاعات اسناد
اهم فعالیت های مرکز در این بخش:
* ارائه خدمات گوناگون در زمینه اطلاع رسانی اسناد به مراجعین؛
* انتشار مجموعه های اسنادی با موضوع حوزه و روحانیت؛
* عرضه بانک های اطلاعاتی متنوع؛
* عرضه فهرست اسناد موجود در آرشیو؛
* ارائه موضوعات پژوهشی همسو با اهداف و وظایف مرکز.
- آرشیو
بسیاری از اسناد و مدارک تاریخی به دلیل عدم نگهداری صحیح، استفاده از روش های نامناسب حفاظتی و مرمت غیر اصولی در معرض تخریب و نابودی قرار می گیرند. مرکز اسناد حوزه و روحانیت به عنوان متولی حفظ میراث مکتوب حوزه های علمیه آمادگی دارد اسناد ارزشمند را در محیطی استاندارد نگهداری و آرشیو نماید.
- نمایشگاه اسناد
تالار نمایشگاهی مرکز اسناد حوزه و روحانیت، به جهت معرفی فعالیت ها، نوع اسناد موجود در مجموعه و آشنایی مراجعه کنندگان با این مرکز ایجاد شده است. این نمایشگاه بخش های متنوعی از اسناد، تصاویر، اطلاعات تاریخی، کتابخانه تخصصی و نمونه های مرکز اسناد را در خود جای داده است و همه روزه در ساعات اداری پذیرای علاقه مندان و پژوهشگران است.
- بخش نشریات
یکی از برنامه های مستمر مرکز اسناد حوزه و روحانیت پایش، شناسایی و گردآوری اطلاعات، نشریات و مطبوعات قدیمی با موضوعات حوزوی است که اطلاعات ارزشمندی در این مجموعه گردآوری شده، خروجی این بخش در قالب بانک اطلاعات در دسترس محققین و علاقه مندان قرار دارد.
- کتابخانه تخصصی اسناد
در راستای رسالت و مأموریت های مرکز اسناد و بهره برداری مناسب از منابع و جهت تسریع و تسهیل دسترسی پژوهشگران و محققان، به منابع و کتاب های مرتبط با موضوع حوزه و روحانیت، کتابخانه تخصصی اسناد در محل این مرکز ایجاد شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد. منابع متنوع این کتابخانه با موضوعات زندگی نامه علما و شخصیت های حوزوی، تاریخ حوزه های علمیه، اسناد روحانیت، اماکن حوزوی، سیر تحول در حوزه های علمیه و… را شامل می شود. مجموعه سازی و تکمیل منابع کتابخانه به صورت مستمر در حال انجام است.
- منابع غیر مکتوب
این بخش شامل اشکال مختلف منابع دیداری و شنیداری (عکس، پوستر، کارت پستال، تمبر، نوارهای کاست، فیلم ها، میکرو فیلم ها، نگاتیو و…) و اقسام مختلف منابع دیجیتال، فایل ها، لوح های فشرده، انباره های اطلاعاتی و… با موضوع حوزه و روحانیت می شود.
- پرونده تحصیلی طلاب
این مجموعه شامل بایگانی کامل پرونده تحصیلی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سال های 1325 لغایت 1346، بوده و حاوی اطلاعات فردی و پیشرفت تحصیلی، مکاتبات نظام وظیفه، گواهی ها، کارت های تحصیلی، معرفی نامه ها و… است.
شورای اسناد
شورای اسناد به عنوان مهمترین رکن مرکز، وظیفه سیاست گذاری و تعیین خط مشی کلی، تصویب آیین نامه ها و تعیین شاخص ها، ارزیابی مستمر، تصویب برنامه و بودجه سالانه، بررسی و تأیید صلاحیت مدیر و اعضای کارگروه های علمی اسناد را بر عهده دارد و مرکب است از:
- مدیر حوزه های علمیه(رئیس شورا)؛
- مسئول دبیرخانه شورای عالی؛
- معاون پژوهش حوزه های علمیه؛
- مسئول مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه؛
- مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه؛
- مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت (دبیر)؛
- سه نفر از صاحب نظران حوزوی در عرصه اسناد؛
وظایف شورای اسناد حوزه و روحانیت
- تصویب خط مشی کلی و برنامهریزی های مرکز اسناد حوزه و روحانیت در چارچوب مصوبات شورای عالی؛
- تصویب آیین نامه ها، دستورالعمل ها، شیوه نامه ها و ضوابط مورد نیاز مرکز اسناد در چارچوب مصوبات شورای عالی؛
- تصویب شاخص ها، معیارها و استانداردها و تعرفه های مرکز اسناد و ارزیابی مستمر آنها؛
- بررسی و ارزیابی گزارشها و نتایج عملکرد مرکز اسناد؛
- بررسی و تصویب کارگروه های مورد نیاز و تعیین اعضاء و شرح وظایف آنها؛
- تصمیم گیری در خصوص تقویم و خرید اسناد؛
- تصمیم گیری در خصوص خروج فیزیکی رونوشت اسناد براساس دستورالعمل مربوطه؛
- تصمیم گیری نسبت به اسناد زائد و نظارت بر اهداء فروش و یا امحاءِ آنها؛
- تصویب پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه مرکز اسناد و ارائه به مراجع ذیصلاح؛
- انجام سایر وظایف محوله مرتبط توسط مدیر حوزه های علمیه.
1- انواع سند مورد نظر عبارتند از: کلیة اوراق، مراسلات، دفاتر، پروندهها، گزارش ها، صورتجلسه ها و صورت مجلس ها، قراردادها، ابلاغ ها، دستورات، توصیه ها، مدارک و سوابق علمی، عکسها، نقشهها، کلیشهها، نمودارها، فیلمها، میکروفیلمها، نوارهای ضبط صوت و سایر اسناد و مدارک مربوط به حوزه و روحانیت.
- 2- تعریف پیایند: هر اثری که بهصورت پیاپی و معمولاً در فواصل معیّن منتشر شود و قاعدتاً پایانی نیز بر آن مترتّب نباشد؛ پیایند خوانده میشود. این اصطلاح به نشریههای ادواری، روزنامهها، سالنامهها، سلسله تکنگاشتهای شمارهدار، مجموعه مقالات همایشها، و یادوارههای انجمنها اطلاق میگردد.
- 1- اسنادی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت امانت به مرکز اسناد، جهت نگهداری داده می شوند.
- 1- جابه جایی فیزیکی اصل اسناد، حسب صلاحدید مدیر حوزه های علمیه در داخل مرکز مدیریت حوزه های علمیه، بلامانع است.